OVER ONS

De LINDA.foundation is in juli 2013 opgericht door Linda de Mol en Mood for Magazines, uitgeverij van het tijdschrift LINDA. Het fonds is bestemd voor (alleenstaande) ouders met kinderen die in financiële nood verkeren.
In Nederland leeft één op de negen kinderen in armoede. In Amsterdam zelfs één op de vier. Verwacht wordt dat dit aantal alleen nog maar zal stijgen. Steeds meer ouders kunnen de maandelijkse rekeningen niet meer voldoen. Steeds meer gezinnen moeten een beroep doen op de schuldsanering. De Voedselbank kan het aantal aanvragen voor eten nauwelijks aan en het aantal hulpaanvragen voor bijzondere bijstand neemt toe.
Kinderen die in armoede leven kunnen niet onbezorgd opgroeien: financiële nood bezorgt het hele gezin stress. Lid worden van een (sport)vereniging zit er meestal niet in; zelfs een verjaardagsfeestje geven kan al lastig zijn. Omdat ze zelden iets nieuws aanhebben, worden de kinderen soms op school gepest. Wanneer hun ouders boos of verdrietig zijn, voelen sommige kinderen zich schuldig. De iets ouderen zoeken vaak een baantje en kopen van het geld dat ze daarmee verdienen eten of extraatjes voor hun ouders.
Deze gezinnen wil de LINDA.foundation tot steun zijn en hen jaarlijks wat onbezorgde momentjes bezorgen, waarin ze gewoon in een winkel kunnen kiezen wat ze willen hebben. Op deze manier weten ze ook dat er in Nederland mensen zijn die met hen meeleven.
Met jouw hulp konden wij sinds 2013 maar liefst 8500 gezinnen hele fijne feestdagen bezorgen. Dit deden we door middel van een pakket bonnen voor Albert Heijn, Hema, Intertoys en C&A. De teller is weer gaan lopen. In 2017 hopen we minimaal 3000 gezinnen onvergetelijke feestdagen te bezorgen met lekker eten, een cadeautje in de schoen en een feestelijke outfit.
Deze gezinnen kiest de LINDA.foundation niet zelf. Wij maken gebruik van de contacten van bijvoorbeeld gemeentelijke wijkteams, schuldhulpverleners, de Voedselbank en verschillende maatschappelijke- en welzijnsinstanties door het hele land. Gezinnen die daar ingeschreven staan, zijn al uitgebreid gescreend, dus dat hoeft geen tweede keer. Zij zijn persoonlijk bekend bij deze instanties en hebben vaak al expliciet hulp gevraagd voor hun kinderen.
Goed om te weten: alle giften worden voor 100% aangewend voor de aanschaf van de cadeaukaarten. De deelnemende bedrijven sponsoren de LINDA.foundation door meer geld op de cadeaukaarten te zetten dan wij betalen: zo krijgen we dit jaar voor 35 euro een cadeaukaart ter waarde van ruim 40 euro.
De overheadkosten van de LINDA.foundation worden zo laag mogelijk gehouden en worden betaald door Linda de Mol en uitgeverij Mood for Magazines. Zo hebben donateurs de garantie dat hun gift in zijn geheel gebruikt wordt voor de gezinnen die het moeilijk hebben.
De stichting wordt bestuurd door Jocelyn Nassenstein-Brouwer, voormalig managing director van Mood for Magazines. De Raad van Toezicht bestaat uit Linda de Mol, Peter de Mönnink, CEO Sanoma/SBS Nederland en Frank Butselaar, Fiscalist.
De stichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK Amsterdam, nummer: 58413510) en heeft de ANBI-status, waardoor giften onder bepaalde voorwaarden fiscaal aftrekbaar zijn.