DE LINDA.FOUNDATION VERSTUURT 7500 CADEAUPAKKETTEN: ‘SOMS SCHIET IK ECHT VOL VAN DE REACTIES’

DE LINDA.FOUNDATION VERSTUURT 7500 CADEAUPAKKETTEN: ‘SOMS SCHIET IK ECHT VOL VAN DE REACTIES’

It’s the most wonderful time of the year: de LINDA.foundation mag weer duizenden gezinnen blij gaan maken met een doos vol cadeaubonnen.

Uiteraard waren oprichter Linda de Mol en ambassadeur Noa Vahle ook aanwezig bij de jaarlijkse inpakdag in Amersfoort.

 

BLIJVEN GROEIEN

De LINDA.foundation is een initiatief van Linda de Mol en LINDA. Samen met zoveel mogelijk donateurs willen we meer begrip en positieve actie creëren voor gezinnen in Nederland die het financieel zwaar hebben. Daarom verstuurt de LINDA.foundation ieder jaar duizenden dozen vol cadeaubonnen naar gezinnen, die ze kunnen gebruiken voor boodschappen, kleding en andere essentiële aankopen waar ze zelf geen geld voor hebben. Maar ook voor uitjes met elkaar, juist omdat die er vaak als eerst bij inschieten als je krap bij kas zit.

In 2022 gingen er 6000 pakketten de deur uit, in 2023 – een jubileumjaar – waren het er 7000. Dit jaar zijn er wéér meer donaties binnengekomen en daarom werden er maar liefst 7500 pakketten ingepakt. “Waanzinnig he? Elk jaar stelt de stichting zichzelf een nieuw doel en elk jaar denk ik: gaan we dat halen?”, vertelt Linda de Mol. “Maar het komt altijd goed. Zoveel mensen zijn bereid te helpen. Ik zie hier vandaag ook weer veel bekende gezichten, vrijwilligers die zich echt keihard voor de stichting blijven inzetten.”

Dat beaamt ook Noa Vahle, die voor het tweede jaar actief is als ambassadeur van de LINDA.foundation. “Mensen nemen echt een dag vrij om hier te komen helpen, zo tof. Dit is echt de leukste dag van het jaar voor deze stichting. Het is een beetje alsof het kerstgevoel hier al begint”, vertelt ze. “Heerlijk, want ik ben een enorm kerstmens en kijk er altijd naar uit. Tegelijkertijd is kerst een periode waar veel mensen enorme stress van krijgen omdat ze overal ‘nee’ op moeten zeggen. Geen cadeautjes voor de kinderen, geen uitgebreid kerstdiner, geen nieuwe winterjas als het echt koud wordt. Daarom is het zo fijn dat we deze pakketten nú kunnen versturen: mooi op tijd voor de kerstmaand.”

 

DONEREN? DAT KAN HIER

 

Alle vrijwilligers en inpakkers dit jaar (beeld: Tara van Zanten)

 

IMPACT

Dankzij de 7500 pakketten van dit jaar gaat de teller van LINDA.foundation in totaal de 50.000 pakketten voorbij, waarmee ruim 30 miljoen euro aan cadeaubonnen is weggegeven. In zo’n pakket zitten bonnen van Intertoys, HEMA, H&M en Albert Heijn, maar ook van McDonald’s en een Nationale Bioscoopbon. Gezinnen mogen zelf kiezen waar ze hun bonnen aan uitgeven. “Dat is zo belangrijk”, benadrukt Linda. “Mensen die in armoede leven zijn afhankelijk van instanties als de voedsel- en kledingbank, wat natuurlijk geweldige organisaties zijn. Maar vaak kun je daar niet het eten halen wat je kinderen echt lekker vinden, of kleding kiezen in de kleur die ze mooi vinden. Met deze bonnen kan dat wél en dat wordt ongelofelijk gewaardeerd.”

“Dat is ook zo fijn aan de FASHION.foundation die we eerder dit jaar opzetten”, voegt Noa toe. “Qua kleding krijg je vaak afdankertjes of dingen die net niet helemaal je eigen smaak zijn. Dat gezinnen nu door een webshop kunnen scrollen en gratis kleding kunnen uitkiezen die ook nog eens nieuw is: dat is gewoon heel mooi. En met deze bonnen kunnen ze gewoon doen wat ze willen: of het nou om nieuwe lakens, make-up of kleding gaat, de keuze ligt bij hen.”

En dat die keuzevrijheid gewaardeerd wordt, is duidelijk. “Mijn moeder kreeg de afgelopen elf jaar natuurlijk al verhalen en reacties mee vanuit de LINDA.foundation, maar nu krijg ik ze ook. En dat komt enorm binnen, moet ik zeggen”, vervolgt Noa. “De opluchting die mensen voelen, de stress die van hun schouders afvalt. Het is gewoon écht een geluksmoment. En als je dan die brieven en mails ziet…” Linda: “Soms schiet ik er echt van vol.”

 

OP DE WISHLIST

Het huidige pakket heeft al een flink aantal cadeaubonnen, maar als het aan de LINDA.foundation ligt kan er natuurlijk áltijd nog wat bij. Wat zouden de ambassadeurs graag nog eens in zo’n pakket terugvinden? Linda heeft nog wel iets op de wishlist staan: een mooie drogisterij-bon. “Voor persoonlijke verzorgingsartikelen”, legt ze uit. “Dat kán natuurlijk ook met een bon voor de Albert Heijn of HEMA, maar daar gaat het vaak op aan eten en dingen voor in huis zoals beddengoed of handdoeken. En zeker in een huis met pubers kan het fijn zijn als er wat extra budget is voor deodorant of toiletartikelen. Zoiets zou echt geweldig zijn.”

Ook Noa hoeft er niet lang over na te denken: “Ik ben natuurlijk van de sport, dus een bon van een mooie winkel waar kinderen sportspullen kunnen kopen lijkt mij top. Dat zijn vaak al snel dure uitgaven, maar sporten is hartstikke belangrijk én gezond – dus dat zou zeker een mooie toevoeging zijn.”

De pakketten zijn inmiddels ingepakt en op weg naar de gezinnen, maar daarmee houdt het werk van LINDA.foundation natuurlijk niet op. Wil jij iets bijdragen? Doneer dan hieronder. Dat kan via iDeal of Tikkie, maar je kunt ook je Airmiles doneren of een inzamelactie organiseren.

 

DONEER AAN LINDA.FOUNDATION