3.000 GEZINNNEN VERRAST MET EEN ZOMERSE VERRASSING

3.000 GEZINNNEN VERRAST MET EEN ZOMERSE VERRASSING

Voor veel gezinnen met jonge kinderen is de zomervakantie het hoogtepunt van het jaar. Maar voor gezinnen die moeite hebben om rond te komen, is het vaak een van de zwaarste periodes van het jaar. Er is geen geld voor een vakantie, een dagje weg of een uitje met het gezin.

Daarom hebben we, samen met Nationale-Nederlanden, Vattenfall Foundation, Van Lanschot Kempen Foundation, Facilicom Foundation, Broshuis en DHL eCommerce deze zomer opnieuw een bijzondere actie opgezet.

LINDA DE MOL: ‘DIT IS EEN FIJN EXTRAATJE IN EEN STRESSVOLLE PERIODE’

Dit jaar werden ruim 3.000 financieel kwetsbare gezinnen uit heel Nederland verrast met een doos vol zomerse items. Deze zomerse verrassing werd persoonlijk bij hen thuisbezorgd door 300 medewerkers van de deelnemende bedrijven.

Vakantie zit er voor hen niet in. Een dagje uit? Iets leuks doen? Dat is allemaal ontzettend duur. Voor kinderen is het ook heel naar als ze na de vakantie op school moeten zeggen: “Ik heb niks gedaan”, terwijl anderen met leuke verhalen komen. Daarom is zo’n verrassing, een pakket dat ook nog eens gebracht wordt door hele lieve vrijwilligers, ontzettend fijn.

WAT ZIT ER IN DE ZOMERSE VERRASSING?

Linda de Mol: “Er zit een cadeaukaart van HEMA in, bonnen om naar McDonald’s te gaan, zonnebrand, iets wat voor veel mensen een dure aankoop is, en allerlei andere cadeautjes. Het lijkt klein, maar het is een wereld van verschil.”

HET HOOGTEPUNT VAN DE DAG

De pakketten zijn persoonlijk bezorgd door 300 vrijwilligers uit het hele land. Het ging om medewerkers van de deelnemende bedrijven, die dit in hun eigen tijd deden, naast hun werk. Soms ook samen met hun kinderen. Om het extra bijzonder te maken, versierden sommige vrijwilligers de dozen met tekeningen, stickers of lieve boodschappen. Veel medewerkers keerden terug met ontroerende en bijzondere verhalen.

Nicolette Bok, bureaudirecteur van de Van Lanschot Kempen Foundation, licht toe waarom zij dit jaar opnieuw deelnemen aan de zomeractie: “Voor ons betekent deze actie dat 54 collega’s zich kunnen inzetten voor gezinnen met kinderen die in armoede leven, door hen een lichtpuntje te brengen met het zomerse pakket. De verhalen van vorig jaar waren zó indrukwekkend en hartverwarmend dat ik dacht: dit keer wil ik zelf ook meedoen. We zijn dit jaar gegroeid van 30 naar 54 deelnemers, een bewuste keuze. We zien dat armoede nog altijd op grote schaal voorkomt en daarom wilden we onze bijdrage vergroten.”

Inpakkers LINDA.foundation

Haar collega Jacobine Gratama bezorgde vorig jaar pakketten bij gezinnen. Dit jaar hielp ze mee met het inpakken: “Vorig jaar bracht ik de pakketten rond en dat was een ontzettend indrukwekkende ervaring. Je komt bij mensen binnen als een lichtpuntje van hun dag en je voelt de blijdschap, maar ook het verdriet, de schaamte en de verbazing. Bij één gezin kreeg ik thee aangeboden en dacht ik alleen maar: wat kan ik nog meer voor jou doen? De verhalen die je hoort zijn soms hartverscheurend. Eén iemand had zijn huis tot in de puntjes verzorgd en zei: “Je ziet het niet aan mij.” Een ander was net uit de schulden, na jaren vechten.”

Een van de medewerkers van de Facilicom Foundation bezorgde de pakketten samen met haar dochter en vertelt hoe zij de actie heeft beleefd: “De gezinnen waren heel blij met de zomerse verrassingen. Het is aan de ene kant prachtig om dit te mogen doen, maar aan de andere kant verdrietig dat het nodig is. Mijn dochter van 9 jaar heeft de dozen mooi versierd en lieve teksten erop geschreven. Ze gaf ook knuffels en kleurboekjes mee voor de jongere kinderen. De dankbaarheid was groot.”

CONFRONTEREND

Nationale-Nederlanden is al jarenlang een betrokken partner van de LINDA.foundation. Ook dit jaar droeg het bedrijf met veel enthousiasme bij aan de zomeractie, vertelt Jeroen Koks, community manager bij Nationale-Nederlanden: “Voor veel mensen is financiële rust allesbehalve vanzelfsprekend. Dankzij de LINDA.foundation kunnen we vanuit ons maatschappelijk programma bij Nationale-Nederlanden juist die gezinnen bereiken die steun het hardst nodig hebben. Dit jaar hielpen opnieuw 130 NN-collega’s mee aan de zomeractie.

Zij hielpen met het inpakken en bezorgen van de zomerse verrassingen aan de gezinnen. Onze collega’s vinden het bijzonder om te doen, het raakt hen doordat mensen even buiten hun eigen sociale bubbel treden.” Jeroen bezorgde vorig jaar zelf een aantal zomerse verrassingen bij gezinnen: “En ja, dat is soms best confronterend. Je staat ineens bij mensen thuis, soms op nog geen drie straten van je eigen huis, en je beseft: hier is financiële nood, terwijl je daar nooit iets van hebt gemerkt.”

HET MAAKT ZICHTBAAR WAT JE ANDERS NIET ZIET

Ook Vattenfall Foundation deed dit jaar opnieuw mee met deze bijzondere actie. Ronald Smit, manager van de Vattenfall Foundation, vertelt: “Deze samenwerking sluit aan bij onze pijler armoedebestrijding. We doen al jaren mee en het is denk ik het meest gewaardeerde project, omdat het echte ontmoetingen mogelijk maakt met mensen die soms wat verder van je afstaan.

Zelf heb ik samen met mijn kinderen pakketten bezorgd. Een mooie manier om ze mee te nemen in dit onderwerp. De kracht van de actie is dat het bij jou in de buurt gebeurt. Het maakt zichtbaar wat je anders niet ziet. Wat ik heb geleerd en wat veel collega’s ook teruggeven, is dat de grens tussen financieel gezond en kwetsbaar flinterdun is. Je hoeft niet op straat te leven om armoede te ervaren. Een scheiding, ziekte, baanverlies… het kan ons allemaal overkomen. Dat besef is misschien wel het belangrijkste inzicht.”

MOOIE BEZORG MOMENTEN

Broshuis zet zich dit hele jaar in voor de LINDA.foundation en nam met enthousiasme ook deel aan de zomeractie. Pieter-Bas Broshuis, eigenaar van Broshuis en voorzitter van de Raad van Commissarissen, vertelt: “Bij Broshuis zetten we ons dit jaar vol overtuiging in voor de LINDA.foundation. De zomeractie was een mooie kans om daar invulling aan te geven. Een groep collega’s is op pad gegaan om pakketten te bezorgen bij de aangesloten gezinnen in en rond Kampen.’

Zomeractie LINDA.fourndation

De vrijwilligers hebben het bezorgen als bijzonder ervaren. ‘Je stapt binnen in het leven van mensen die vaak veel zorgen dragen: van alleenstaande moeders met vier kinderen tot gezinnen die dag in, dag uit zorgen hebben om een kind met medische problemen. De reacties bij het overhandigen van de pakketten waren hartverwarmend. Er werd gelachen, bedankt, gejuicht en zelfs gehuild.

Wat onze vrijwilligers vooral raakte, is hoe duidelijk zichtbaar het was dat de pakketten bij de juiste gezinnen terechtkwamen. Het is zoveel meer dan een doos met wat zomerspullen. Het biedt écht verlichting voor deze gezinnen. Zeker op dagen dat zij er zo graag op uit zouden willen gaan met het gezin, maar hier simpelweg de middelen niet voor hebben. Als we als Broshuis een beetje hebben kunnen bijdragen aan deze verlichting, dan doen we dat met trots”, aldus Pieter-Bas Broshuis.

REACTIES GEZINNEN

Inmiddels zijn alle 3.000 zomerse verrassingen bezorgd, daarom delen wij heel graag een aantal reacties:

“Gisteren hebben we een fantastische verrassing mogen ontvangen van een hele lieve mevrouw en haar dochtertje. Dank jullie wel. Mijn zoontje is heel blij met zijn zomervakantie cadeau. Jullie zijn toppers. We wensen jullie een hele fijne zomervakantie vol gezondheid, geluk, liefde en zon.”

“We zijn heel blij met de zomerse verrassing. In het pakket zat echt iets voor iedereen. Een bellenblaas voor mijn jongste en een strandbal voor mijn oudste zoon. De bonnen van de McDonald’s waren toch wel het hoogtepunt. Kortom: het was inderdaad een zomerse verrassing! Heel hartelijk bedankt dat jullie op deze manier aan ons hebben gedacht.”

“Heel erg bedankt voor de zomerse verrassing. Allemaal leuke items en zelfs een cadeaubon van HEMA. Mijn dank is groot. Ik kreeg tranen toen het werd bezorgd door een hele lieve mevrouw. Ze had meteen een luisterend oor. Nogmaals ontzettend bedankt.”

“Hartelijk dank voor deze prachtige en bijzonder gulle verrassing! We zijn enorm dankbaar dat we dit mochten ontvangen. De kinderen hebben samen vol bewondering de doos geopend en al snel renden ze dansend rond in de bellen van de bellenblaas, die ik natuurlijk meteen moest blazen. Inmiddels hebben we ook genoten van het zelfgemaakte ijs. Onze zomer heeft dankzij jullie warmte gekregen waar we ons niet voor hoeven in te smeren, maar koesteren in ons hart.”

TROTS

Dankzij onze lieve partner DHL eCommerce is ook dit jaar alles weer met zorg ingepakt en op de juiste plek bezorgd. Angela Havekes, customer operations supportmanager, vertelt: “Het is een mooie samenwerking, zowel de zomer- als de winteractie. Wij zorgen dat alles klaarstaat, dat er efficiënt ingepakt kan worden en dat de pakketten op de juiste locaties terechtkomen. We regelen alles achter de schermen. Het is elk jaar weer even schakelen, maar als het eenmaal loopt, dan loopt het – en daar zijn we trots op. Samen voor een ander.”

3.000 KEER DANKJEWEL

Deze actie werd mogelijk gemaakt dankzij de inzet van honderden vrijwilligers, alle sponsoren en natuurlijk onze partners. Daarom 3.000 keer dank aan:

Nationale-Nederlanden, Vattenfall Foundation, Van Lanschot Kempen Foundation, Facilicom Foundation, Broshuis, DHL eCommerce, HEMA, McDonald’s, Mepal, Intertoys, Kidsweek, Beiersdorf, ARTIS, Rabobank en Xenos.

“Het lijkt misschien klein”, zegt Linda de Mol, “maar voor deze gezinnen maakt het echt het verschil tussen buitengesloten zijn en gewoon even meedoen.”

 

Wil jij ook een steentje bijdragen? Ga dan naar www.actievoorlindafoundation.nl en maak een persoonlijke actiepagina aan of doneer eenvoudig via een Tikkie. Elke euro gaat rechtstreeks naar de aanschaf van de cadeaubonnen.